Monday, January 28, 2013

Dialog Debat Sunni dan Syiah : Adakah Yazid, Muawiyyah dan Hussain.

Yang terlibat dalam dialog ini adalah :

Abal Hasan, wakil dari Syiah.
Mohamad al-Bakhri Ahmad Anuar, wakil dari Sunni.

Debat bermula...!!


Abal Hasan :

Mohamad Al-bakhri Ahmad Anuar :

Bismillah

Benarkah apa yang tuan dakwakan itu? Kita akan cuba membedah permasalahan ini secara tuntas, insya Allah berdasarkan sumber mereka sendiri.

Salah satu dari ‘hujjah’ yang mereka gunakan dalam menuduh Syiah Kufah adalah pembunuh sebenar Imam Husein as, berdasarkan bahawa warga Kufahlah yang telah mengutus surat kepada Imam Husein as menjemput beliau ke Kufah. Mereka juga mendakwa bahawa warga Kufah adalah Syiah, benarkah?

Allamah Shibli Numani dalam al Faruq menyatakan bahawa Umarlah yang mengasaskan kota Kufah:

“Kota Kufah diasaskan pada tahu 17AH dan, seperti yang diarahkan oleh Umar, rumah2 yang bisa menempatkan 40 ribu warga dibina. Suku Arab diperuntukkan kediaman dibawah pengawasan Hayaj ibn Malik. Umar telah memberikan arahan atas pembinaan dan perancangan bandar tersebut. Sebuah masjid Jami’ dibangunkan di sebuah kawasan lapang yang bisa memuatkan 40 ribu jamaah pada satu satu masa”
“Disamping Masjid Jami’, beberapa buah masjid lagi dibina bagi setiap suku kota. Antara yang menghuni kota Kufah ini adalah 12 ribu warga Yaman dan 8 ribu suku Bani Nazar, Bahilah, Nim-ul Lat, Taghlab, Bani Asad, Nakha, Kindah, Azd, Mazainah, Tamim, Muharab, Asad and Amirm Bajalah, Jadilah and Akhlat, Juhaina, Muhjaz, Hawazin, dan lain2”.

“Pada masa Umar, kota Kufah mencapai puncak kegemilangannya hingga Umar memanggilnya pusat Islam”.

Penduduk kota ini meyakini kekhalifahan Abu Bakr, Umar, Uthman dan ‘Ali (as). Hal ini terbukti dalam catatan at Tabari (edisi Mesir), hlm 189, jil 5 bab 19, di mana at Tabari mencatatkan bahawa, saat sekelompok orang termasuk Malik al Asytar berbicara menentang Usman di Kufah, mereka diserang.

Warga Kufah menerima konsep kekhalifahan yg diasaskan di Saqifah dan dikembangkan oleh Umar. Warga Kufah mengakui Ali as sbg khalifah ke 4, dan ini berbeda dgn keyakinan Syiah yg berkeyakinan bahawa Imam Ali as adalah khalifah Rasul saaw yang haq.

Tidak bisa dimungkiri, bahawa jejak2 Syiah yg terdapat di Kufah telah dihapuskan o;eh Muawiyah LA. Ketika Ziyad bin Sumayyah menjadi Gabenor Kufah, si terkutuk ini telah membunuh begitu ramai Syiah Ali, sedemikian rupa, hingga sedikit saja yang tersisa.
1. Al Bidayah wa al Nihaya jil 3 hlm50;
2. Al Kamil jil 3 hlm 245,
3. Nasai al Kafiya hlm 70,
4. al Istiab jil 1 hlm138
5. Tarikh al Tabari jil 6 hlm 155

Allamah Muhammad Bin Aqeel menulis di dalam Nisaih Kafia, hlm 70 (terbitan Bombay):

“Muwiyah menjadikan Ziyad Bin Sumaya, Gabenor ke atas penduduk Kufah yang disatukan dgn Basra. Oleh karena Ziyad hidup di Kufah saat pemerintahan Imam Ali as, dia begitu mengenal semua Syiah2 Ali yg menetap di kota Kufah itu. Dia menangkap mereka, membunuh, mengancam, memotong kaki dan tangan, mencungkil mata, menggantung mereka di pohon2, mengusir mereka dari Iraq dan menjadikan mereka merempat tanpa rumah, sedemikian rupa hingga tiada Syiah yg dikenali yg tersisa di Iraq”

Ini adalah layanan keatas Syiah Ali as di bawah pemerintahan Muawiyah LA. Demikian parahnya, hingga saat Ziyad menjadi Gabernor Kufah, dia berkata pada Hani bin Urwah (Syiah Imam Husein as):

“Tidakkah engkau ketahui wahai Hani, ketika bapaku datang ke sini, dia tidak membiarkan hidup Syiah Ali kecuali bapamu dan Hujr? Dan engkau tahu apa yang berlaku pada Hujr”
Tarikh at Tabari,(edisi Inggeris) jil 19, hlm 38

Dengan semua ini, bagaimana kita bisa mengatakan bahawa warga Kufah adalah Syiah atau sebagian besar dari warga Kufah adalah Syiah? Bagaimana kita bisa percaya, bahawa Syiah yg ada saat itu, yang telah dihapuskan oleh Ziyad tiba2 muncul kembali dan menjadi begitu kuat utk menjemput Imam Husein as ke Kufah?

Perkataan Ibnu Abbas yang diucapkannya kepada Imam Husein as, menjadi bukti bahawa tersisa hanya sedikit saja Syiah Ali di Kufah. Saat Imam Husein as berhasrat utk meninggalkan kota Makkah dan berangkat ke Kufah, Ibnu Abbas mencadangkan agar Imam as tidak ke Kufah. Pada kali kedua Ibnu Abbas bertemu Imam as, beliau berkata:

“Wahai saudaraku! Aku ingin sekali bersabar, namun permasalahannya sangat besar, dan aku tidak mampu bersabar. Aku mengkhawatirkan nyawamu dan kebinasaan saat perjalananmu, karena penduduk Iraq adalah kelompok pendusta, dan seharusnya anda menghindari mereka. Dan sekiranya mereka ingin anda menjadi Khalifah sebagaimana yg mereka dakwakan, maka seharusnya anda menulis surat kepada mereka dan menyuruh mereka mengeluarkan musuh dari sana dahulu, barulah setelah itu, anda ke sana. Dan sekiranya anda berkeras utk meninggalkan kota Makkah, maka (dari anda ke Iraq), sebaiknya anda ke Yaman, karean di situ terdapat banyak benteng dan gunung dan adanya Syiah ayahmu dan anda pasti selamat dari mereka (Bani Umayyah)”
Tarikh at Tabari, jil 6, hlm 217

Mohamad Al-bakhri Ahmad Anuar :

Lawak la lu bro Abal Hasan, ko x fikir ke sebab ape Ziyad dgn perintah Muawiyah berperang habis syiah Kufah ? dan xkan la Ali biarkan saje cam tu kalo betul syiah Kufah tu pengikut die ? xgitu bro ? kalu ko xleh fikir semua tuh bodo la ko bace sejarah tanpa berfikir ; D, kenapa Ali dima saje apabile Muawiyah perangi golongan syiah Kufah ? ini kerana golongan ini la yg mengatakan pengikut Ali, sanjung Ali, xpi golongan ini juga yg hina Abu Bakar, hina Umar, hina Aisyah, dan apabila Ali menegur mereka meninggalkan Ali, golongan ini juga yg apabila Ali ajak perperang membantunya utk menghadapi Muawiyah, diorang mungkir janji, padahal sebelumnya mereka telah berbait utk mengikut Ali. Sebab itulah Ali membiarkan sahaja Muawiyah perangi mereka sehabis-habis nya kerana mereka lah golongan munafik & sesat, Muawiyah sendiri pon tahu ; D.

Mohamad Al-bakhri Ahmad Anuar :

Dan yg dari keturunan Husain sendiri ; D > Sayyidatina Zainab, saudara perempuan Sayyidina Husain yang terus hidup selepas peristiwa itu juga mendoakan keburukan untuk golongan Syiah Kufah. Katanya, " Wahai orang-orang Kufah yang khianat, penipu! Kenapa kamu menangisi kami sedangkan air mata kami belum lagi kering kerana kezalimanmu itu. Keluhan kami belum lagi terputus oleh kekejamanmu. Keadaan kamu tidak ubah seperti perempuan yang memintal benang kemudian dirombaknya kembali. Kamu juga telah merombak ikatan iman dan telah berbalik kepada kekufuran...Adakah kamu meratapi kami padahal kamu sendirilah yang membunuh kami. Sekarang kamu pula menangisi kami. Demi Allah! Kamu akan banyak menangis dan sedikit ketawa. Kamu telah membeli keaiban dan kehinaan untuk kamu. Tompokan kehinaan ini sama sekali tidak akan hilang walau dibasuh dengan air apapun". (Jilaau al-‘Uyun, ms 424).

Mohamad Al-bakhri Ahmad Anuar :

Riwayat sejarah tu dari sape ? hehehe dari Mulla Baaqir Majlisi, Jilaau al-‘Uyun, Mulla Baaqir Majlisi tu sape ? dia tu salah seorang dari ulama & imam syiah hehehe, xkan ulama korang sendiri mau kelentong korang ? hehehe ; D, keturunan Husain sendiri membuat kutukan keatas syiah Kufah ; D, masik nak dakwa & tuduh Yazid & Muawiyah yg bertanggungjawab ? hentikanlah berbohong wahai syiah walaupon korang memang suke berbohong ; D.

Abal Hassan :

Salam maaf lambat...orang2 kufah yang tuan katakan itu bukanlah syiahnya imam huseyn.....ade juge yer orang yang membela muawiyah LA zaman skrang....masyaallah..


Mohamad Al-bakhri Ahmad Anuar :

Kalu betol la Yazid yg bunuh Husain , kenapa tiada sorang pon umat islam golongan sunnah menentang Yazid kerana membunuh cuc nabi ??, hehe keturunan Husain sendiri yg menidakkan bohong Syiah laknat mungkir janji, bukan sekali dua, xpi berkali-kali sejak dizaman Ali lagi, boleh Syiah menuduh Yazid yg bunuh lagi ? Imam Syiah sendiri plak tuh yg wak riwayat, xkan la die tipu korang ? mende yg bohong, sorok la lagu mane pun, akhirnya terbongkar jua ; D.

Abal Hassan :

salam..Ini bersangkut paut dengan fahaman ASWJ yang mengatakan bahawa semua sahabat itu adalah adil termasuklah si Yazid yang tuan bela tadi..sebab itulah sunnah tidak menentang kerana sudah dianggap adil walaupun Yazid ni pemerintah yang kejam dari keturunan Muawiyah ..BAni Umayyah..Wallahu A'lam

Mohamad Al-bakhri Ahmad Anuar :

hanya Syiah yg melebalkan Yazid & Muawiyah kejam,tidak adil dll lagi, saya mau bertanya kepada sedara Abal Hassan kenapa Syiah membenci & menghina Abu Bakar, Umar, Uthman ? terutamanya Umar, dihina oleh Syiah dgn tuduhan anak haram ??? kafir ???, Ali pon tidak pernah menghina mereka bertiga bah Ali melarang, dan Ali skalipon semasa hidup xpernah menghina Muawiyah walaupun tidak sependapat, jadi cuba jawab kenapa Syiah menghina sampai sedemikian rupa ? Sudah anda selidiki kenapa keturunan Husain sendiri mengutuk Syiah ? kenapa yer? boleh anda jawab ?

Abal Hassan :

Salam..jadi betullah tuan ni membela keturunan si pembunuh Imam HUseyn...masyaallah..kita tidak habis lagi dengan Muawiyah..Tuan dah mule nak tukar tajuk...Focus

Mohamad Al-bakhri Ahmad Anuar :

Muawiyah bukan sahaja sekadar sahabat nabi, xpi ipar nabi ; D, adakah logik, ipar nabi sendiri sengaja ingin menghapuskan keturunan nabi ? hehehe, keturunan Husain sendiri pon tidak mengutuk Yazid dan mengatakan Yazid yg bunuh Husain, xpi mengutuk Syiah Kufah & yg sewaktu dgnnya ; D, kenapa keturunan Imam korang sendiri yg tuduh korang pembohong, mungkir janji dan bersumpah bahawa Allah melaknat mereka yg terlibat iaitu Syiah sendiri ; D.

Mohamad Al-bakhri Ahmad Anuar :

Kenapa sedara tanya soalan yg bodoh ? sudah semestinya seluruh umat islam yg ASWJ adalah pembela keturunan nabi, bukan macam syiah, mengata pembela, xpi sebenarnya dia lah pembunuh, saya bercakap tentang Husain dlm soal Muawiyah kerana ianya berkait, modal org Syiah melebalkan Muawiyah & Yazid kejam, xadil, dll adalah disebabkan hal yg berkenaan dgn Husain, dituduh membunuh keturunan nabi ; D, jika syiah itu benar, kenapa semasa Ali mengajak mereka menolongnya menghadapi Muawiyah, mereka menolak ? takut mati ? itulah golongan munafik.

Abal Hassan :

Salam..kalau nak ikut Logik fikiran Tuan....logikkah Anak Nabi Adam Qabil Yang ingin membunuh adiknya sendiri Qabil?? Inikan pula yang tuan katakan Ipar nabi??
January 24 at 8:14am · Like

Abal Hassan :

Tuan tak baca sejarah ke? siapa yang membunuh Huseyn..terang terang lagi dari keturunan bani umayyah...inikah yang dikatakan membela keturunan nabi?? pada masa yang sama membela keturuna n Yazid bin muawiya LA.....masyaallah ....YA HUsseyn

Mohamad Al-bakhri Ahmad Anuar :

Isu menghina sabahat nabi ini bukanlah isu pokok kenapa, Syiah tidak diterima sebagai sebahagian ajaran mahzab mengikut syariat nabi kerana terang-terang akidah sesat sepertimana kate Imam Malik, Syiah adalah kafir, mengucap kalimah syahadat yg diseleweng, surah al-fatihah juga diseleweng, dan byk lagi amalan yg terang-terang dlm islam haram xpi korang buat, aku nak tanya sedara Abal Hasan mane dalil yg memboleh syiah mengucap syahadah menggunakan name Ali, Fatimah, Husain ?, mane dalil surah al-fatihah yg korang bace tuh, turun sedemikian ? bagi dalilnya, xde dalil, terang-terang sesat & kafir.

Abal Hassan :

Walaupun Kes MUawiyah tak HAbis lagi..tapi takpe. Surah Fatihah diseleweng?? ini tuduhan yang tidak masuk akal..kerana Alquran itu terpelihara sehingga hari kiamat...masyaallah

Mohamad Al-bakhri Ahmad Anuar :

Ya Abal Hasan tu riwayat sejarah yg saya post tu dari ulama Syiah Mulla Baaqir Majlisi, Jilaau al-‘Uyun, adakah sedara bace ? xkan la sedara xbace itu dari riwayat ulama syiah bukan ulama sunnah, saya memang xbace la sejarah buku teks syiah hehehe, kerana sejarah bohong hehehe, nak tahu betul atau salah kite kene tgk ape kate org-org yg terlibat dlm peristiwa tersebut xgitu ? ape kate Zainab saudara pompuan Husain ? sedara sudah tahu ke buat pura-pura xtahu, Sedara kate terang-terang bukti Keturunan Bani Umaiyyah yg bunuh heee ; D, buktikan kate-kate dgn dalil yg bernas & logik, kerana hal sejarah ini boleh dibuat bohong dgn senang & sesuka hati, mane dalil & hujah sedara ?

Abal Hassan :

Salam...Kata-kata Zainab itu tuju kepada pihak yang ingin berbaiat kepada imam husseyn tetapi oleh kerana penguasa pada masa itu zalim dan mengecam mereka....bukanlah tuju kepada orang syiah nya imam husseyn yang sentiasa bersama imam husseyn....namapaknya tuan ni terlalu membela ( ..... ) ...sehingga ingin menafikan apa yang telah berlaku di karbala.....masyaallah...seorang tentera Yazid LA bernama Syimr menghampiri Imam Huseyn yang telah terjatuh di atas tanah kerana banyaknya panah yang tertancap pada badan...lalu selepas imam Huseyn mengangkat kepala untuk melakukan sujud kedua ...Syimir tidak membenarkan lalu memenggal leher Imam HUseyn yang suci...masyaallah ..YA Husseyn...Shahidlah Penghulu Pemuda Syurga....pada tanggal 10 Muharram..

Mohamad Al-bakhri Ahmad Anuar :

“Kalaulah masalah Imamah telah dijelaskan oleh al-Quran dengan terang, maka mereka yang tidak mengambil berat terhadap Islam dan al-Quran -kerana mereka gila kuasa -tentunya akan mengambil al- Quran sebagai cara bagi mencapai matlamatnya, iaitu dengan membuang ayat-ayat al-Quran dan menggugurkannya daripada dilihat oleh orang ramai buat selama-lamanya”. Dari Khomeini -Ibid, hal: 131.Alangkah beraninya Khomeini membuat tuduhan palsu kepada Khalifah Rasulullah s.a.w. dan lain-lain lagi sehingga dikatakan mereka berani menghapuskan ayat-ayat al-Quran demi untuk memperolehi hajat dan kuasa pemerintahan. Khomeini sendiri yg menuduh al-quran diubah-ubah ....ya Abal Hasan adakah kamu tidak bersetuju dgn Imam Khomeini kamu sendiri ?, JIKA ANDA ON TAQIYAH DLM BERHUJAH BEGINILAH JADINYE, OFF KAN SAJE TAQIYAH ANDA, KERANA SAYA TIDAK AKAN DIPERBODOHKAN OLEH TAQIYAH ANDA ; D. Tentang isu seleweng al-fatihah nanti saya jawab, sebab saya sedang mencari link yg lame dari sedara Micheal Nor yg ade bukti camne syiah nih seleweng surah al-fatihah ; D sabarnyer hee.

Mohamad Al-bakhri Ahmad Anuar :

Kata-kate zainab di tuju kepada pihak yg ingin berbait ?, ko mengarut ke bro, aku tanye mane dalil nya ? siapa yg boleh membenarkan Zainab kate berniat sedemikian ? Bace betul-betul dan faham Zainab melaknat siapa & atas sebab ape ? dan yg penting siapa yg meriwayatkan sebegitu dlm kitabnya ? jgn jawab ikut sedap mulut je tanpa dalil, menunjukkan kamu org yg lemah akal fikiran dlm berhujjah, kalu jawab ikut sedap mulut je aku pon boleh bro ; D xd.

Abal Hassan :

"Tentang isu seleweng al-fatihah nanti saya jawab, sebab saya sedang mencari link yg lame dari sedara Micheal Nor yg ade bukti camne syiah nih seleweng surah al-fatihah ; D sabarnyer hee. " Salam kenapa x cari dalam Quran je?? tuan terlalu ikut nafsu ...silakan mencari kerana fitnah itu ada dimana-mana....wallahu A'lam Salam Maulidur rasul...ALLAH HUMMA SOLLIALA MUHAMMAD WAALI MUHAMMAD....

Mohamad Al-bakhri Ahmad Anuar :

Soalan bodoh lagi dari Abal Hasan, ko caya ke dgn ayat al-quran ? Imam Khomeini kate al-quran xlengkap ; D, ko belum jawab isu berkenaan diatas tuh, mane dalilnya tentang Zainab kate ? OFF je Taqiyah bro ; D ko komen dah cam keling dgn Taqiyah ON nih ; D

Mohamad Al-bakhri Ahmad Anuar :

OKI, bro Abal Hassan, nih link pasal isu al-fatihah tuh, tgk nyer dan mane dalil nya syiah boleh berkata sebegitu ? dlm al-quran baca al-fatiha cam tu ke ? http://www.youtube.com/watch?v=K6GXrd8BMcc

Mohamad Al-bakhri Ahmad Anuar :

Menurut ulamak Syi’ah sendiri iaitu Mulla Baaqir Majlisi tentera Syi’ah lengkap bersenjata dari Kufah mengejar rombongan Saidina Hussain dan mereka bertembung di Karbala.

Menurutnya lagi: Sejarah memaparkan bahawa dialah (iaitu Syits bin Rab’ie seorang Syi’ah dari Kufah) yang mengetuai 40,00 bala tentera untuk menentang Saidina Hussain dan dialah orang yang mula-mula turun dari kudanya untuk memenggal kepala Saidina Hussain – Mulla Baaqir Majlis, Jilaau al-‘Uyun, ms. 37. Dinukil dari artikel Syiah Pembunuh Sayyidina Hussain di Karbala. Dan yg dari keturunan Husain sendiri ; D > Sayyidatina Zainab, saudara perempuan Sayyidina Husain yang terus hidup selepas peristiwa itu juga mendoakan keburukan untuk golongan Syiah Kufah. Katanya, " Wahai orang-orang Kufah yang khianat, penipu! Kenapa kamu menangisi kami sedangkan air mata kami belum lagi kering kerana kezalimanmu itu. Keluhan kami belum lagi terputus oleh kekejamanmu. Keadaan kamu tidak ubah seperti perempuan yang memintal benang kemudian dirombaknya kembali. Kamu juga telah merombak ikatan iman dan telah berbalik kepada kekufuran...Adakah kamu meratapi kami padahal kamu sendirilah yang membunuh kami. Sekarang kamu pula menangisi kami. Demi Allah! Kamu akan banyak menangis dan sedikit ketawa. Kamu telah membeli keaiban dan kehinaan untuk kamu. Tompokan kehinaan ini sama sekali tidak akan hilang walau dibasuh dengan air apapun". (Jilaau al-‘Uyun, ms 424). < kitab riwayat sape ? Mulla Baaqir Majlisi tu ulama ape ? the answer = Syiah ; D, xkan la ulama sendiri nak bohong golongan sendiri, Allah itu mahabijaksana, membalas pembohongan Syiah dgn riwayat yg ulama & imam diorang sendiri tulis mase Taqiyah OFF ; D hihii.

Mohamad Al-bakhri Ahmad Anuar :

Abal Hassan Salam..kalau nak ikut Logik fikiran Tuan....logikkah Anak Nabi Adam Qabil Yang ingin membunuh adiknya sendiri Qabil?? Inikan pula yang tuan katakan Ipar nabi??... > Anak Nabi Adam Qabil Yang ingin membunuh adiknya sendiri Qabil ?????..Qabil bunuh Qabil (org yg same bunuh org diri sendiri ke ?) ? yg dlm al-quran cerita Qabil bunuh Habil, ko mabuk ke bro ? ke ko memang buta al-quran ? ; D , itu cerita dlm al-quran sebagai pengajaran dan itulah dalil nya dari al-quran mengenai peristiwa tersebut, pasal isu Muawiyah mane dalil nye ? bukan Muawiyah sendiri yg bunuh Ali ; D, Yazid bunuh Husain ? itu hanya bohong org syiah utk menutup kesalahan sendiri dan dalil riwayat bukti syiah berbohong datang dari ulama syiah sendiri ; D, aku kate xlogik Muawiyah berniat utk membunuh Ali ialah kerana, kenapa Muawiyah harus tunggu waktu menjadi Ali menjadi khalifah baru die nak tunjuk bulu, kenapa semasa Abu Bakar ? semasa Umar, semasa Uthman jadi khalifah die diam ? Muawiyah bukan tidak setuju semasa Ali dilantik menjadi khalifah, tetapi die memberi syarat kepada Ali utk menghukum pembunuh Uthman dahulu, baru die terima, kerana Uthman adalah dari kaum kerabatnya.

Mohamad Al-bakhri Ahmad Anuar :

Dari : Abal Hassan > masyaallah...seorang tentera Yazid LA bernama Syimr menghampiri Imam Huseyn yang telah terjatuh di atas tanah kerana banyaknya panah yang tertancap pada badan...lalu selepas imam Huseyn mengangkat kepala untuk melakukan sujud kedua ...Syimir tidak membenarkan lalu memenggal leher Imam HUseyn yang suci...masyaallah ..YA Husseyn...Shahidlah Penghulu Pemuda Syurga....pada tanggal 10 Muharram....,> Lagi sekali saya tanya mane dalil riwayatnya tentang sejarah ini ? dari kitab riwayat mane ? kalu tiada, saya pon boleh berkate-kate seperti org mabuk sepertimana sedara ; D, ape yg saya post kat atas tuh ade bukti , di tulis dlm kitab riwayat imam syiah sendiri iaitu Mulla Baaqir Majlisi - Jilaau al-‘Uyun, ms. 37, Mane bukti kamu ? ya Abal Hassan ?

Mohamad Al-bakhri Ahmad Anuar
:

Where are u, Abal Hassan ? aku dah tunjuk bukti pasal seleweng al-fatihah dari syiah, so now where is ur hujjah ? & dimana dalil riwayat yg ko kate org Yazid yg memenggal leher Husain di Karbala ? riwayat dari kitab mane ? im still waiting : )

-Tamat-

Ulasan : Tahniah! Sebagai sunni, kami berbangga dengan keberanian dalam berhujjah dan mempunyai kehebatan dalam mematahkan kepalsuan dan fitnah syiah.

Dialog diambil di : https://www.facebook.com/groups/261195147296275/permalink/410799895669132/

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nota : Aku cumalah menyampaikan sahaja dan barangsiapa tiada merasakan diriku tiada sealiran denganmu maka tinggalkanlah tempat ini serta usah menghidupkan provokasi yang tidak membawa apa-apa kebaikan pun dengan membibitkan komen-komen atau kritikan yang tidak berilmiah lagi membina.